Zločin i kazna je
djelo poznatog ruskog pisca Fjodora M. Dostojevskog. To je kriminalistički ali
i psihološki roman u kojem nam je, za razliku od ostalih romana, na samom
početku poznato ko je, kako, zašto i na koji način počinio zločin, odnosno,
ubojstvo lihvarke Aljone Ivanovne. Nakon detaljno opisanog ubojstva, u romanu
nam se dalje prikazuje psihološko stanje počinioca, problemi sa kojima se
susreće i sva dešavanja do priznanja policiji, nakon čega u epilogu saznajemo
za njegov život u zatvoru, ali i život njegove majke, sestre, prijatelja
Razumihina i djevojke Sonje.
Dostojevski najviše koristi unutrašnji
monolog, diskusije, pa čak i snove likova da opiše njihove psihičke probleme.
Radnja je smještena u Sankt Peterburgu, u zadnjem dijelu romana i u Sibiru. Djelo je pisano u er formi, dakle pripovijedač
ne piše u prvom licu nego je prisutan u romanu kao neki nijemi posmatrač.
Glavni lik ovog romana je Rodion
Romanovič Raskoljnikov, siromašni student prava koji živi daleko od majke
Puljherije Aleksandrovne i sestre Dunje (Avdotja Romanovna). Pored njega,
likovi u romanu su i njegov kolega Razumihin, inspektor Porfirij Petrovič,
Petar Petrovič Lužin, Sonja Marmeladovna, Katerina Ivanovna, Zamjotov, Zosimov,
Svidrigajlov, lihvarka Aljona Ivanovna kao i njena sestra Lizaveta.
Roman ,,Zločin i kazna'' je svevremeno djelo, prevazilazi granice vremena i
prostora te također otvara mnoga pitanja (Ima li iko pravo na zločin? Šta znači
biti OBRAZovan i kakvi su obrazovani ljudi? Ko se usuđuje na tako gnusno djelo
kao što je ubojstvo? Vrijedi li ugasiti jedan život zbog hiljade drugih? ...).
Dostojevski je istraživajući dubine ličnosti, osvjetlio nemilosrdne, najtamnije
i najskrivenije dijelove čovjekove duše, a ujedno dao opću sliku svoga društva
kakvu je rijetko jedan umjetnik i stvaralac za sobom ostavio. Roman je
neiscrpan, jer koliko god dublje poniremo u njega, nailazimo na sve više ideja
i poruka.
U romanu vidimo da
glavni lik ima neobičnu podjelu ljudi. Raskoljnikov dijeli ljude na obične i
neobične. U svom članku koji je objavljen u Periodičnoj Besjedi, detaljno je
objasnio tu podjelu: ,, Obični ljudi
moraju živjeti u pokornosti, te nemaju prava, da krše zakon, jer oni su, eto,
obični. A neobični ljudi imaju pravo, da izvršuju svakakve zločine i svakojako
da krše zakon, baš zato, jer su neobični.''.
U razgovoru sa inspektorom Porfirijem Petrovičem, Raskoljnikov detaljno
objašnjava svoj članak: ,, Ja
sam jedino natuknuo, da "neobični" čovjek ima pravo... to jest, nema
oficijelno pravo, nego sam ima pravo dopustiti svojoj savjesti, da prekorači...
neke zapreke, a i to jedino onda, ako to iziskuje ostvarenje njegove ideje,
koja je gdjekada spasonosna za cijelo čovječanstvo.''
U daljem objašnjavanju, Raskoljnikov uzima za primjer historijske ličnosti:
Likurg, Solon, Muhammed, Napoleon. ,,... počinjući od najdrevnijih, te
nastavljajući s Likurzima, Solonima, Muhamedima, Napoleonima i tako dalje, svi
do jednoga bili zločinci već po tom, šta su, dajući novi zakon, tim samim
kršili stari zakon, sveto poštivan od društva, baštinjen od djedova, te naravno
nisu prezali ni pred krvlju, ako im je samo mogla pomoći ta krv, gdjekada
sasvim nedužna i junački prolivena za drevni zakon. Vrijedno je uočiti i to,
dasu ti dobrotvori i utemeljitelji čovječanstva većinom bili osobito strašni
krvoloci.''.
On sebe smatra jednim od neobičnih ljudi, a dalje u romanu često kao opravdanje
za svoj zločin koristi Napoleonov primjer. Pa tako u razgovoru sa Sonjom, kada
joj je priznao za svoj zločin, on kaže: ,, ...ja
sam jednom zadao sebi ovakvo pitanje: da se na primjer na mom mjestu našao
Napoleon i da njemu nema za početak karijere ni Toulona, ni Egipta, ni prelaska
preko Montblanca, nego bi se mjesto svih tih krasnih monumentalnih stvari
ispriječila naprosto nekakva smiješna babuskara, registratorka, koju treba još
ubiti, da joj iz kovčega ugrabi novce (za karijeru, razumiješ?), bi li se on
odlučio na to ako ne bi imao drugog izlaza? Ne bi li se žacnuo zbog toga, što
to nije nimalo monumentalno i... i što je grešno? Ja ti dakle velim tim sam se
"pitanjem" mučio strašno dugo, tako da sam se silno zastidio, kad sam
se napokon dosjetio (nekako iznenada), da se on ne bi nipošto žacao, pa mu ne
bi ni na pamet palo, da to nije monumentalno... i ne bi niti shvatio: čemu se
tu treba žacati? Pa ako ne bi imao drugog izlaza, zagušio bi je, da ne bi ni
pisnula, bez ikakvog premišljanja! I ja sam se eto okanio premišljanja...
zagušio... po uzoru tih autoriteta. Sasvim je tako baš i bilo!''. Dakle, ovdje jasno vidimo da je
opravdavao svoj zločin, poredio se sa Napoleonom i smatrao je da ubojstvo koje
je počinio nije zločin nego je bio mišljenja ,,Jedan zločin za hiljade dobrih
djela''.
Raskoljnikov želi svojim činom potvrditi ideju o odabranoj, snažnoj ljudskoj
ličnosti kojoj je naravno zbog iznimne naravi dopušteno, ,,kao i Napoleonu'' da
se u ime viših, navodno humanih ciljeva posluži zločinom.
U posljednjem razgovoru sa sestrom Dunjom, malo prije odlaska na policiju i
priznanja, on kaže : ,, Što sam ja ubio gadnu, škodljivu uš, babu
lihvarku, koja nikome nije potrebna, koju ako ubiješ, oprostit će ti se
četrdeset grijeha, koja je siromasima isisavala krv, zar je to zločin? Ja i ne
mislim na nj, i ne mislim da ga spiram. I što me spopadaju sa sviju strana:
"Zločin, zločin!" Istom sada vidim jasno svu nesklapnost svog
malodušja, kad sam se već odlučio, da podnesem tu nepotrebnu sramotu! Odlučujem
se naprosto po niskosti i plitkoći svojoj, i još poradi koristi, kako je
predlagao... onaj... Porfirij!...''.
Raskoljnikov je bio razočaran u sebe, bio je
nezadovoljan sobom jer ga je siromaštvo natjeralo da počini ubojstvo koje pritom
ne smatra zločinom, nego kao što vidimo u ovom citatu, on to naziva
,,nepotrebnom sramotom''. Zanimljivo je da uzima za primjer velike historijske
ličnosti koje su kroz svoj život činile zločine zbog hiljadu drugih dobrih
djela, ali zaboravlja na savjest. Da li su te ličnosti imale savjest? Jesu li
mogli mirno živjeti znajući da su ubili nekoga, ma ko to bio? Smatra se
neobičnim čovjekom koji na ovaj svijet nije došao, kako on kaže ,, kao
materijal koji služi jedino za rađanje sličnih stvorenja'' nego ,, ima
dara ili talenta, da u svojoj sredini rekne novu riječ''. Ali, da li je on
zapravo neobičan čovjek? Kazna za počinjeni zločin stigla ga je i prije nego se
predao policiji jer mu sama spoznaja da je počinio nešto tako gnusno i ružno,
nikada nije davala mira. Nakon tog ubojstva on nije bio spokojan, a sami cilj
zbog kojeg je ubio postao je bezvrijedan – stvari koje je opljačkao je sakrio
pod kamen i nije ih koristio. Pa da li je on neobičan čovjek?
Da je neobičan čovjek, kao što on sam kaže, nikada se ne bi predao policiji.
Bježao bi, koristio bi novac i zlato koje je ukrao te bi se kasnije možda
usudio i na neko drugo ubojstvo, na neki drugi zločin. Ali to nije slučaj baš
zato što on uopšte nije neobičan kakvim se smatra. To nas dovodi do zaključka da
je Raskoljnikov zapravo običan čovjek koji nije zle duše jer je njegov osnovni
motiv zaustavljanje zla zarad sreće drugih. Lihvarka Aljona je ta koja je zla i
lijepo živi zahvaljujući tuđoj neimaštini. Raskoljnikov želi pomoći sebi i
drugim studentima kojima je pomoć potrebna tako što će je ubiti ali zapravo tek
tada shvaća da neimaština i bijeda nisu toliko važni koliko mirna i čista
savjest. Bez obzira koliko je bježao od zločina, ubojstvo mu je uvijek bilo u
podsvijesti sve dok se nije predao.
Raskoljnikov svoju
teoriju o običnim i neobičnim ljudima opravdava primjerima slavnih historijskih ličnosti a ponajviše Napoleona, no
zaboravlja da on nije neobičan čovjek.
Po mom mišljenju, niko nema pravo na zločin odnosno na ubojstvo. Možda zbog
toga spadam u obične ljude iz Raskoljnikove teorije i možda sam na ovaj svijet
došla kao materijal koji služi jedino za rađanje sličnih stvorenja, možda
nikada u svojoj sredini neću biti u stanju reći novu riječ ako to podrazumijeva
zločin ali barem ću živjeti život mirno, čiste savjesti, znajući da nisam
ubojica. Jer, ko sam to ja da ubijem nekoga? Ko sam ja da sudim ko treba
živjeti a ko treba umrijeti? Ljudi često ne shvaćaju da su samo mala kap u moru
vječnosti te se zato uzohole i misle da imaju pravo biti neobični, da imaju
pravo ubiti. Ali šta je sa životom nakon ubojstva? Šta je sa unutrašnjim mirom
kojeg taj zločin narušava?
Ako ubijem nekog zločinca, nekog lošeg čovjeka koji čini nered na Zemlji, šta
me onda razlikuje od njega? Zlo se ne pobjeđuje zlom, nego činjenjem dobra koje
to zlo nadvlada. Ne mora čovjek ispraviti svaku grešku koju vidi, nego treba
nastojati da bude kap dobra u moru onoga što ne valja!