„Derviš
i smrt" je roman Meše Selimovića i zasigurno najznačajnije djelo u
njegovom književnom opusu. Prema vrsti je psihološki i filozofski roman, čija
univerzalnost nadilazi sve vremenske odrednice. To je priča o čovjekovoj
tragičnoj životnoj sudbini, moralu, religiji, traganju za istinom te, najzad,
apsurdu života. Roman je pisan u razdoblju od 1962. do 1966. godine, a nastaje kao
vid pobune protiv komunističkog sistema, u kojem je piščev brat doživio
tragičnu sudbinu, baš poput glavnog lika u romanu.
Na samom početku romana
„Derviš i smrt" upoznajemo se sa
glavnim junakom LIKOM, dervišem i šejhom Ahmedom Nurudinom, koji je cijeli svoj
život posvetio tekiji i vjeri. On je čovjek koji priznaje samo Božiji
zakon i iskreno vjeruje da je sve ono što se događa unaprijed predodređeno te da
je nužno to prihvatiti kao neminovno. Međutim, njegov svijet se u potpunosti
mijenja onog trenutka kada dolazi do saznanja da je njegov brat Harun nedužan
zatvoren u tvrđavu iz koje zasigurno neće izaći živ. Nakon bratove smrti, za Ahmeda Nurudina svi
satovi ovoga svijeta prestaju kucati. Jedino na što se oslanjao do časa kada
hafiz Muhamed izgovara riječi „Ubijen. Prije tri dana.", bilo je
vrijeme. Ono mu je ulijevalo nadu da će skoro svanuti dan kada će on smoći snage
da svoga brata izbavi iz tame tvrđave u kojoj leži sasvim nemoćan i napušten od
svih. Ono mu je bilo vodilja, apsolutna istina i jedina neminovnost u koju se
pouzdao i čvrsto vjerovao kako će donijeti pravdu. "Kunem se vremenom, koje je početak i završetak svega, da je svako
uvijek na gubitku", su riječi
koje poput svjetlosti obasjavaju put istine o prošlosti Ahmed Nurudina, kome su
se ove riječi prečesto znale tako samouvjereno otrgnuti sa usana. Međutim, od
trena kada mu je saopštena vijest o Harunovoj sudbini, šejh će otkriti kako
svih tih godina nije spoznao suštinu izgovorenih riječi. Njihov smisao mu
postaje jasan tek u tom poražavajućem trenutku, kada spoznaje apsurd života.
Ahmed Nurudin se nikada više nije usudio zakleti vremenom, jer je ono za njega
izgubilo svrhu. U tom času osjećanje njegovog lika možemo poistovijetiti sa
slikom „La persistencia de la memoria" („Postojanost pamćenja"), nadrealističkog slikara Salvadora Dalíja, jer je vrijeme za njega stalo,
a realnost koja ga okružuje postala besmislena i apsurdna.
Temelji istine o kojima je svjedočio svojim
statusom u društvu mu se ruše pod nogama, te odstupa od svih religijska načela
koja su predstavljala bit njegove egzistencije. („Čovjek nije Bog, i njegova
snaga je baš u tome da suzbija svoju prirodu, tako sam mislio... Sad o tome
mislim drukčije... Svijet mi je odjednom postao tajna, i ja svijetu, stali smo
jedan prema drugome, začuđeno se gledamo, ne raspoznajemo se, ne razumijemo se
više..."). Odnos između svijeta i čovjeka po prvi put sagleda bez
religijskih predrasuda i u njemu vidi samo apsurd. Suština tog apsurda leži u
Ahmedovoj potrebi da svijet sagleda racionalno i objektivno, dok je svijet sam
po sebi nije racionalan, pa sve na što nailazi jeste nesklad. Šejhovo biće preplavljuje osjećanje mržnje od
kojeg je nekoć zazirao, a sada mu je izgledalo tako prirodno, jer se uvjerava
da je nada „svodilja smrti, opasniji ubica nego mržnja". Od vjerskog dogmatika,
Ahmed postaje pobunjenik i osvetnik čija je
pokretačka snaga mržnja. Baš
poput Kamijevog junaka u djelu „Stranac", Ahmed spoznaje da u svijetu u kojem
nema smisla, nema ni mjerila za rasuđivanja o dobru i zlu. On bira mržnju i
činjenje zla, jer isuviše osjeća nemoć dobra. Upravo to suprotstavljanje
moralu, a time i samom sebi, jer je moral ono što je do tada bilo ponajviše
svojstveno jednom dervišu, predstavlja protest protiv neostvarenja moralnih
vrijednosti u postojećem sistemu. Jedinu soluciju u nastojanjima da dosegne
unutrašnji mir i pravdu unutar cjelokupnog društvenog sistema vidi u mogućnosti
da svrgne moćnike u vlasti koji su odgovorni
za smrt njegovog brata. Međutim, kada se i sam nađe u njihovoj ulozi i
shvati da je apsolutno nemoćan da bilo šta izmijeni, suočit će se sa surovom realnošću
koja će ga poraziti.Baš poput Jozifa K., Ahmed Nurudin postaje dio „mašinerije"
koja funkcioniše prema utvrđenim pravilima, a svaka pobuna protiv takvog
sistema je uzaludna.Nesvjestan toga, Šejh se u očima drugih pretvara u ono što su za njega bili
muselim i ostali krvnici njegovog brata. Kao posljedica, besmisao postaje glavno osjećanje
koje prati šejha, koji prethodno protivnik, sada postaje žrtva istog sistema.
Iako u početku odbacuje mogućnost vlastite krivice, Ahmed, baš poput Jozifa K,
u konačnici prihvata sopstveno smaknuće, a sve zbog toga što spoznaje jednu
okrutnu i neminovnu istinu – da je u potpunosti nemoćan. Prihvatanje vlastite
smrti znači svjesno prihvatanje apsurda kojim su život i smrt obojeni. Ova cjelovita izmjena ličnosti Ahmeda
Nurudina, od tekijskog derviša koji prezire postojeći sistem u kojem nedužni ljudi
stradaju, do kadije i zastupnika u vlasti koji se samostalno nastoji
suprotstaviti istom sistemu, pokazuje apsurd i nemoć ljudskog djelovanja. Roman
„Derviš i smrt" nam time oslikava politički apsurd i tragičan položaj pojedinca
u zatvorenom krugu totalitarnog režima. Selimović, baš poput Kamija u djelu „Mit o
Sizifu", u konačnici odbacuje samoubistvo kao rješenje, jer ono nije suočavanje,
već odbacivanje istine. Motiv apsurda se u djelu „Derviš i smrt"
prožima u svim sferama, pa tako i u Ahmedovom viđenju ljubavi. Naime, temeljni
razlog zbog kojeg donosi odluku da postane derviš u tekiji jeste taj što smatra
da se čovjek mora odreći svega što bi mogao zavoljeti, jer su gubitak i
razočarenje u životu neizbježni. Kroz priču o Aleksandru Makedonskom[1]kazuje i o tome da je bolje ukoliko se odreknemo svakog vezivanja, zbog mogućeg
žaljenja.
„Derviš i smrt" uistinu predstavlja remek-djelo bosanskohercegovačke
književnosti. To je roman koji ističe filozofiju apsurda života, ponajviše
svojstvenu čovjeku u modernom svijetu, ali i svim ljudima kroz historiju, gdje Ahmed
Nurudin predstavlja svakog tragičnog usamljenog pojedinca koji se ne uklapa u
okrutni svijet zla i nastoji učiniti sve kako bi ga izmijenio.
Asja Kuko, IV5
[1] „Otvorio sam knjigu nasumice
i naišao na priču o Aleksandru Makedonskom. Car je, priča se tu, dobio na
poklon divne posude od stakla. Poklon mu se veoma svidio, a ipak je sve
polupao.
- Zašto? Zar nije lijepo? - pitali su ga.
- Baš zato - odgovorio je on.
- Toliko su lijepe, da bi mi bilo teško da ih izgubim. A vremenom bi se jedna
po jedna razbijala, i ja bih žalio više nego sad."