„Sve ostalo mu je od majke,od svile i srebra mostarskog neba,
od bistre domaće riječi,one što je prešla devet kamenova,
od neugaslih bisera muslimanske ljubavne pjesme,
od kamena mostarskih avlija..." (S.Kulenović)
Cilj mog rada jeste istražiti
ljubavne motive u književnom opusu Hamze Hume,njegovom poetskom i proznom
izrazu,te nesumljiv utjecaj sevdalinke koja će ostati prisutna tokom cijelog
Huminog književnog stvaralaštva.Ljubavni doživljaji, prožeti erotskim nabojem,
u Huminim kazivanjima predstavljaju ženu kao čudesnog pokretača emocija i
događaja.Književnik erotizira i ambijent u kojem se javljaju likovi,a njihove
želje,misli i porive potpuno sjedinjuje sa prirodnim elementima,što je odlika
istočnjačkog misticizma.
Hercegovački Pan,kovač
sveopće ljubavi
Hamza Humo rođen je
1895.godine u Mostaru u uglednoj porodici iz koje potječe alhamijado književnik
Omer Humo.Vrlo rano je ispoljio svoje književne sposobnosti.Nakon završene
osnovne škole i gimnazije studirao je u Beogradu,Beču i Zagrebu.Po povratku u
Mostar,pod utjecajem ekspresionizma,piše svoju prvu zbirku poezije koja
predstavlja svojevrsnu novinu i prevazilazi dotadašnji Ćatićev i Dučićev
impresionistički stil.Najplodnije je stvarao između dva svjetska rata,a u
njegovim djelima neprevaziđen je hedonistički duh kojim je sanjao „vječito
ljeto ljubavi u vinogradima pod suncem i neprolazna ašikovanja i sevdisanja pod
blagom mostarskom mjesečinom"[1].Zbog
senzibilne poezije i vrhunskog romana „Grozdanin kikot",Hamza Humo je ostao ono
što zaista i jeste bio:drug jablanova vitih,vječiti pješak,romantičar i
zanesenjak.
Ljubav u Huminoj poeziji
Ljubavni motivi prisutni su i
u prvoj Huminoj zbirci pjesama „Nutarnji život",objavljenoj 1919.godine.Iz
pomenute zbirke izdvaja se Ljubavna pjesma koja se izborom motiva (ljubavna
čežnja,šapat,ašk) i orijentalnim ambijentom oslanja na sevdalinku.Ljubav je
prikazana u svemoći čulnih simbola, u preplitanju žudnje i želje,stvarnosti i
mašte.Pjesnik je u stihove utkao osjećaj sjete i melanholične čežnje tipične za
sevdalijski izraz.Tako Ljubavna pjesma postaje izraz čulnosti i strasti,a Humo
ih sjedinjuje u erotiku,koja je prema mišljenju kritičara M.Begića otvorena kao
činjenica,kao zov i iskušenje.Mistici i ljepoti žene,ljubavnom zanosu i
tjelesnim željama pjesnik postavlja zidove,munare i zvonike kao konkretne
motive koji se suprotstavljaju porivima tijela,strastima i željama.Ljubav je
opjevana kao vječiti ideal i čin apsolutnog predavanja.Primjer za takav izraz
čulne ljepote su stihovi iz pjesme Grč:
„I mi smo spletenih
tijela
U
grču bezdanih želja
Gorimo
u suncu crvenu
I
u jeziku plamenu
Strast
sikće ko zmija
I
tijela svija,svija"
Ljubav kakvu pjesnik
predstavlja stalno je u pokretu životnih poriva,ali ispod senzualnih slika
ljubavi provlači se sjena koja ukazuje na neispunjenu žudnju i krajnju
neizvjesnost ostvarenja ljubavnih želja (Čekanje,Preplašena).Nad Huminim
pjesmama,posebno onim iz ciklusa „Starinski motivi", stalno se nadvija krajnja
neizvjesnost ostvarenja ljubavne sreće.I ljubavni dijalozi predstavljaju govor
simbola,a kao takvi preuzeti su iz sevdalinke i nalik su dijalozima vođenim u
trenucima ašikovanja i ispunjenja ljubavne opčinjenosti(Njezine misli).Sa
sigurnošću se može reći da su u Huminom književnom opusu prisutne dvije
žene:jedna je čedno,stidljivo biće,a druga je bludnica i demon koji pjesnika
osvaja svojom tjelesnom ljepotom.
Hamza Humo je tako u svoj
poetski izraz ugradio svoj zamišljeni svijet u kome je žena glavna pobuda,
„žena kao objekat žudnje,žena kao uzročnik patnje,gotovo kao vječito
prokletstvo čovjeka,njegova kob,žena kao nerješiva zagonetka,kao sudbina i
neminovnost".[2]
U knjizi lirike u prozi „Sa
ploča istočnih",književnik je zakoračio u svijet pripovjedanja i izborom
ljubavnih motiva približava se beduinskim legendama Orijenta:
„Kad pade suton na oazu,zaspaše krda i probudi se
šadrvan pod palmom visokom.I mjesec se pojavi i milovanja se probudiše.Milovah
Samihu i ne poželjeh ništa više".[3]
Većina pjesama iz ovog ciklusa
posvećena je ženi kao poezija divljenja i zanosa njenom ljepotom,što će ostati
obilježje i Huminog proznog izraza.
Sevdalijina ljubav i
Grozdanin kikot
U vrijeme kada je pisao
„Grozdanin kikot" nastala je jedna od najljepših Huminih ljubavnih
pripovijedaka Sevdalijina ljubav.Sevdalija je čovjek koji voli sve žene,ali kad
ga zanese i opije ljubav jedne žene,on će svoju slabost pokazati pjesmom po
mahali i sevdisanjem,tipičnim za naše podneblje.Ljubav u priči prikazana je od
trenutka prvog ljubavnog zanosa,preko ljubavnih osvajanja do konačnog nesretnog
kraja i praznine u Sevdalijinoj duši.Ljubav je dočarana pjenički-snažna je i
zanosna, a čežnja djevojke je duboka i iskrena:
„I ruka priteže grud,priteže,i Iša zatrepti,zatrepti i
malaksa.Jedan uzdah šapnu u cvijetu,u lišću na odrini.Iša leži zatvorenih
očiju,malaksala sa smiješkom na licu".
Kao u romanu „Grozdanin kikot",
glavni junaci Sevdalija i Iša predaju se ljubavi i ljubavnom zanosu da bi se
suprotstavili vremenu i održali iluziju životnog sna.Sevdalijina ljubav ostaje
neostvareni san u kojem dolazi do bolnog rastanka i djevojčine nevoljne udaje
za drugog („Duboko povijena u feredžu,sjedjela je jedna žena,bez glasa i
života,kao pokajnica").[4]
Roman „Grozdanin kikot" je
najčulnija i najsenzibilnija Humina proza napisana snagom poetske
emocije.Osnovni ljubavni motiv izražen je kroz legendu o Grozdanu i
Grozdani,ljubavnicima koji se bude s pojavom prvih proljetnih dana,a nestaju u
jesen sa pojavom prvih kiša.Radnja obuhvata vrelo hercegovačko ljeto u kojem
Grozdan započinje svoju ljubav sa djevojkom Grlicom.Rađanje ljubavi Humo je
vremenski povezao sa promjenama u prirodi.Ljubav se rađa onda kada se u grožđu
cimskih vinograda kristališe šećer.Atmosfera ašikovanja,strasti i ljubavi,kao i
početak ljeta naglašen je slikama erotskog senzibiliteta.Glavni lik
predstavljen je kao čovjek koji se lomi između dvije ljubavi:Grlice(simbol
čiste nevine ljubavi) i Ivanke (simbol tjelesne ljubavi i požude).Grlicina
ljubav je bezgrešna,a ona u čežnji i čednosti čeka voljenog ,što se može
povezati sa motivima melanholične čežnje vrlo često prisutne u
sevdalinci.Ljubav je iskazana snagom tjelesne
i emotivne uzbuđenosti,mada u njoj dominira osjećanje djevojačkog stida(motiv
iz narodne pjesme).Nasuprot čistoj ljubavi,Humo uvodi lik udovice Ivanke koja
je pohlepna i raspusna, i kao takva zavodi neiskusnog mladića.Njihovo tjelesno
sjedinjenje iskazano je onomatopejskim glagolima(krši,smije,grca).U tako
predstavljenim slikama ljubavi književni kritičar Alija Pirić primijetio je
naglašenu zvučnost i stilska sredstva koja Humu predstavljaju kao vrsnog lirika
posebnog senzibiliteta.Rađanje ljubavi u romanu i rađanje strasti između likova
prate prirodne pojave(crveno sunce),a i vjetar je oživljen i personificiran u
zaljubljeno biće.Iako ljubav ispisana u romanu ima tragičan kraj,roman
„Grozdanin kikot" je u najljepšem obliku predstavio ovo iskonsko osjećanje i
duboku ljudsku čežnju za srećom i istinskim životnim vrijednostima.
Ljubav,ljubav...
Cjelokupni Humin književni
opus ( i poetski i prozni) satkan je od ljubavnih motiva,a ljubav je prikazana
kao stalna čovjekova čežnja da voli,živi i uživa u životu.Senzualnost i
senzibilitet,stvarnost i mašta-sve je isprepleteno,a ljubav ostaje vječna i
trajna inspiracija jer „nije misao koplje da joj sagledaš metu,a ni ljubav
rijeka da joj u dno uroniš".
Literatura:
Begić,Midhat:Nepostojeća
zbirka(O zbirci Nutarnji život Hamze
Hume),Odjek,XXV/1972,Svjetlost,Sarajevo,1987.
Dizdar,Mak:Pogovor
u:Hamza Humo:Grozdanin kikot,Svjetlost,Sarajevo,1962.
Duraković,Enes:Antologija
bošnjačke pripovijetke XX vijeka
Dutina,Todor:„Grozdanin
kikot"Hamze
Hume,Predgovor,Svjetlost,Sarajevo,1984,5-9
Maglajlić,Munib:Hamza
Humo i sevdalinka;Most II/1975,5-6
[1] Hamza Humo,Grozdanin kikot,Svjetlost,Sarajevo,1984.,str. 103
[2] Hamza Humo,Grozdanin kikot,Svjetlost,Sarajevo,1984.,str. 104
[3] Hamza Humo,Pjesme/Grozdanin kikot,Svjetlost,Sarajevo,Knjiga
V,str. 158.
[4] Hamza Humo,Pjesme/Grozdanin kikot,Svjetlost,Sarajevo,Knjiga
V,str. 316