Roman ''Derviš i
smrt" djelo je bosanskohercegovačkog književnika i jedan je od najznačajnijih
romana koji nosi svevremenu vrijednost.Njegova težina posljedica je
Selimovićevih najdubljih emocija i bolnog trenutka u njegovom životu. Ovaj
roman nastao je nakon što je njegov brat Šefkija osuđen na smrt zbog krađe
sitnog namještaja, a okrivljen od strane poznate partizanske porodice.
Selimović je jako dobro znao da je sve to daleko od istine i kroz ovaj roman
možemo osjetiti borbe s mislima i osjećajima koji su ga dugo progonili.
''Ime mi je Ahmet
Nurudin, dali su mi ga i uzeo sam ponuđeno, s ponosom, a sad mislim o njemu,
poslije dugog niza godina što su prirasle uza me kao koža, s čuđenjem i ponekad
s podsmijehom, jer svjetlo vjere to je oholost koju nisam ni ocjećao a sad se
pomalo i stidim. Kakvo sam ja svjetlo? Čime sam prosvijetljen? Znanjem? Višom
poukom? Čistim srcem? Pravim putem? Nesumnjanjem? Sve je došlo u pitanje, i
sada sam samo Ahmed, ni šejh ni Nurudin.Sve spada s mene, kao haljina, kao
oklop, i ostaje ono što je bilo prije svega, gola koža i go čovjek.'',
citat je kojim nas Selimović na samom
početku upoznaje sa glavnim likom. U ovim riječima možemo osjetiti gorčinu
života i surovu stvarnost. Selimović
nam kroz ovaj citat govori šta je ustvari život i kako nas svaki put vraća na
isto mjesto, na golu kožu. Ne možemo birati svoje ime, niti možemo birati svoju
sudbinu. Ali možemo birati način na koji koračamo kroz život, način na koji se
borimo i način na koji stvaramo. Kroz sve ovo prate nas emocije i igraju glavnu
ulogu u našem životu. Iako su nam nekada mržnja i oholost bili stran pojam i
iako smo mislili da su daleko od nas, osjetimo ih i teško se nosimo s njima. Da
bi čovjek mrzio drugog čovjeka prvo mora zamrziti sebe. Da li je Ahmed zamrzio
sebe? Da li je zamrzio svoje ime, svoj posao i svoje znanje?
Ahmed je bio šejh bosanske tekije te je svoj
život posvetio Bogu i smatrao je da sve što dolazi treba prihvatiti onakvim
kakvo jeste.Iz tog razloga, iako žali za svojim bratom koji je nedužan zatvoren
u tvrđavi, smatra da ne treba ništa poduzeti, na što upućuje citat: ,, Da sam izdržao još samo jedan trenutak,
da je moja ljubav prema bratu bila malo jača od moralnih obzira u meni, sve bi
se svršilo dobro. Ili bi bilo gore. Ali bih možda spasao brata''. Prvu
sumnju u njegov stav prema životu unosi bjegunac Ishak, koji ustvari
predstavlja hrabrost i suprostavlja se vlasti. Kada se Ishak jedne večeri
pojavio u tekiji, Ahmed mu je na početku pružio zaštitu, ali nakon dugog
razmišljanja odlučio je da ga prijavi, ali i da to uradi preko nekog od njegovih
prijatelja na tekiji kako punu odgovornost ne bi preuzeo na sebe. U ovom dijelu
možemo zaključiti koliko je Ahmed nesiguran u sebe i svoje odluke, koliko je
teško optužiti drugog kada je njegov rođeni brat optužen i zatvoren. Niko ne
razumije dok ne osjeti na svojoj koži i to je znanje koje nećemo naći niti u
jednoj knjizi, možemo samo osjetiti tu težinu i promjeniti svoj stav prema
svjetu oko nas. Ishak je bio sve što Ahmed nije mogao biti, a kroz susretanje
sa ovim bjeguncem Ahmed nas upoznaje i sa ostalim stanovnicima tekije. Prvi je
bio Mustafa, koji je bio gluh i na neki način odvojen od svijeta. Ahmed o njemu
govori ovako: ,,Gluh je, i u njegovom
pustom svijetu bez zvukova i odjeka buka je samo želja, i kad smo ponekad
uspjevali da mu kažemo kako suviše lupa, udara, lomi, zvoni, on se čudio što
nekome može čak i to da smeta". Njegov nedostatak ga odvaja od ostalih,
radi po svom i ne vidi ništa loše u tome. Ne očekuje razmijevanje niti ga ima
za druge. Sljedeći je bio hafiz-Muhamed, opisan na sljedeći način : ,,..čulo se i hafiz-Muhamedovo kašljucanje,
ponekad nije prestajalo cijele noći, u proljeće i jesen bivalo teško i
zagušljivo, znali smo da baca krv ali je crvene tragove sam sklanjao, i izlazio
sa smiješkom, sa crvenim pečatima na obrazima, govoreći o običnim stvarima, ne
o sebi ni o bolesti, činilo mi se ponekad da je to oholost naročite vrste, da
bi bio iznad nas i svijeta". Hafiz-Muhamed je skrivao svoju bol, svoju
tegobu te je to ostavljalo loš utisak. Čovjek ne može sam da se bori niti može
izbjeći ono što ga je snašlo ma koliko se trudio. Sve ono što mislim da ljudi
ne primjećuju je ustvari najviše uočljivo i nismo iznad svijeta nego je svijet
u nama. Zatim slijedi Mula-Jusuf, sa kojim je Ahmed odlučio podijeliti svoju
tajnu o bjeguncu, jer kako kaže: ,, Postojao
je siguran i jednostavan način da svoju muku umanjim, čak i da je odstranim:da
je pretvorim u zajedničku brigu''. Ahmed kaže kako nije dobro poznavao
Mula-Jusufa, pričali su samo o onome što im je zajedničko, o opštim i već dobro
poznatim temama. ,, Poznavati se, značilo
bi znati ono što ne treba", smatrao je Ahmed. Nakon što je Mula-Jusuf
prijavio bjegunca Ahmed se i dalje nije osjećao rasterećeno, očekivao je da će
ga opet negdje sresti u postaviti mu sva ona pitanja koja nije stigao one teške
večeri. Ahmed je nastavljao put svoje sudbine, a svaki dan mu je bio teži od
prethodnog. Njegovo stanje možemo približiti sljedećim citatom: ,,Neprimjetno se uvukao u mene strah, sve je
počelo dobivati čudne razmjere, nisu to više bila poznata kretanja, ni poznati
ljudi, ni poznata kasaba. Nisam ih nikad vidio ovakve, nisam znao da se svijet
može toliko izobličiti za dan, za sat, za tren, kao da se uzbunila vilenjačka
krv, i niko je utišati ne može". U svom nemiru i unutrašnjim borbama
izgubio je sebe, svoj smisao i nije vjerovao u sreću. Čast, ljubav prema bratu,
laži i tajanstveni prijatelji. Sve je bilo kao jedna tamna noć gdje je sve
nejasno i kao da jutro nikada neće doći. Sa jedne strane imamo Ahmeda koji ne
vjeruje u sreću, a sa druge njegovog najboljeg prijatelja Hasana koji luta
svijetom, traži sebe i svoj mir. Iako je izazvao gnjeg svoje porodice jer je
odbio šansu za visok položaj u društvu, on je nosilac ideje slobode. Ovo su
Hasanove riječi koje su ostavile najveći utjecaj na mene: ,,Ne treba čovjek da se pretvori u svoju suprotnost. Sve što u njemu
vrijedi, to je ranjivo. Možda nije lako živjeti u svijetu, ali ako mislimo da
nam ovdje nije mjesto, biće još gore. A željeti snagu, i bezosjećajnost, znači
svetiti se sebi zbog razočarenja. I onda, to nije izlaz, to je dizanje ruku od
svega što čovjek može da bude. Odricanje svih obzira je prestari strah, davna
suština ljudskog bića koje želi moć, jer se boji". Hasan je vjerovatno i
najpozitivniji lik ovog romana i šalje najjasniju poruku. Nikada ne smijemo
odustati od života, ne smijemo dozvoliti da nas razočarenja i nepravda
sputavaju u našim namjerama i da koče sve naše nade i želje. I baš to je dio u
kojem je Ahmed Nurudin pogriješio. To je razlog zbog kojeg je zamrzio sebe. Ova
dva lika povezana su prostorom. Ahmedov stav prema životu ga je učinio zarobljenikom
bez okova. Postao je zarobljenik svojih misli. Dok je Hasan svoju slobodu
koristio na pravi način, prešao je milje i milje kako bi shvatio šta je sreća.
Hasan je iskoristio svoj prostor. Iskoristio je svoje mogućnosti. A Ahmed je
ostao vječni rob tekije. Na kraju romana kaže: ,, Znam, mogao bih da kažem, kao i svaka budala:da se nije desilo to
što se desilo, moj život bi bio drugačiji. Da nisam otišao u vojnu da nisam
pobjegao od nje, da nisam pozvao Haruna u kasabu, da Harun nije… Smiješno. Šta
bi onda bio život?". Ahmed prihvata svoju sudbinu. Shvata da ništa ne može
promijeniti. Shvata da je njega život promijenio. I zbog toga je sve besmisao.
I život i smrt. Jer svi su naši strahovi umanjeni kada prođemo kroz ono što nas
plaši. Kada prođemo kroz ono što je bilo nepoznato i daleko. Smrt će odvojiti
dušu i tjelo. Onemogućiti će nam kretanja i ostat će samo ono što svako duboko
u sebi krije. Ono što vrijedi i ono što je ranjivo.
Umihana Mulać IV5